Spawanie aluminium

Każdego dnia każdy z nas nawet nie zdając sobie z tego sprawy styka się w mnóstwem wyrobów aluminiowych. Aluminium znany jest także pod nazwą glinu. Jest to metal bardzo rozpowszechniony w skorupie ziemskiej, występujący jednak jedynie w formie związków chemicznych. Jeszcze pod koniec XIX wieku jego cena przekraczała cenę złota. Nazwa aluminium wywodzi się z języka łacińskiego (od słowa „alumen”, czyli ałun), w układzie okresowym znajdziemy go pod symbolem Al. Tlenek glinu został otrzymany po raz pierwszy przez Andreasa S. Marggrafa w roku 1754. Srebrzystobiałe łuski czystego, pierwiastkowego glinu udało się jednak wyodrębnić dopiero w roku 1825. Tego czynu dokonał Hans Christian Oersted – pracujący na uniwersytecie w Kopenhadze naukowiec.

Glin jest metalem ciągliwym i kowalnym. Wśród innych metali mających zastosowanie użytkowe jest wyjątkowo lekki. Jest dobrym przewodnikiem ciepła i elektryczności. Wrze w temperaturze 2467 stopni Celsjusza, a topi się w temperaturze 660, 37 stopni Celsjusza. Pierwsza huta aluminium została założona przez francuskiego chemika Henri Sainte-Claire Deville w połowie XIX wieku. Surowcem do otrzymywania aluminium jest boksyt. Huty aluminium pochłaniają mnóstwo energii, stąd bardzo często buduje się je w sąsiedztwie elektrowni wodnych.

Właściwości mechaniczne czystego aluminium są bardzo niskie. Aby więc można go stosować, jako materiał konstrukcyjny konieczne jest wprowadzenie dodatków. Najbardziej znane stopy aluminium to: duraluminium, skleron i magnalium. W skład duraluminium wchodzą następujące pierwiastki: mangan, miedź i magnez oraz niewielkie ilości żelaza i krzemu. Duraluminium wykorzystuje głównie przemysł chemiczny, lotniczy i samochodowy. Aby otrzymać skleron do glinu dodaje się niewielką ilość miedzi i trochę większą ilość cynku. Skleron używany jest w przemyśle stoczniowym i samochodowym. Magnalium jest odmianą skleronu, zawiera dodatkowo magnez. Cenną właściwością aluminium jest odporność na korozję.

Aluminium to materiał, który można bardzo łatwo łączyć metodą spawania. Najczęściej aluminium spawa się w osłonie gazów szlachetnych: argonu lub helu. Aluminium spawa się najczęściej metodą spawania łukowego techniką TIG lub MAG. Metoda MAG wybierana jest najczęściej do spawania materiałów, których grubość przekracza 1 milimetr. Nie oznacza to jednak, że nie ma ona zastosowania także w przypadku cieńszych materiałów. Metodę TIG można stosować do spawania materiałów o maksymalnej grubości 10 milimetrów. Prawidłowo wykonane spawy są bardzo wytrzymałe.

 

Spawanie i lutowanie aluminium, więcej informacji na nitrid.eu/zastosowanie/spawanie-i-lutowanie/